#מחדשים בחינוך

פותחים את שנת הלימודים תשפ"ו
 

חינוך ציבורי, ערכים ועתיד משותף
ממשיכים להעמיק, ליישם ולבנות את דור העתיד

גם השנה, טבעון נכנסת לשנה השנייה של מהלך ייחודי בשיתוף "המועצה לחינוך ממלכתי-עברי", של הזהות הערכית בבתי הספר הממלכתיים.

המטרה היא להתבונן מחדש ולהחזיר למרכז השיח את הערכים, התרבות והדיאלוג שמחברים אותנו כחברה דמוקרטית, יהודית וציונית, בלי לחשוש משיח פתוח, מעמיק ולעיתים גם מאתגר.

התהליך החל בשנה שעברה וכלל מפגשי חשיפה וסדנאות למידה להורים וסמינר מנהלים של סופשבוע שלם, כעת טבעון היא הרשות המתקדמת ביותר בתהליך המשותף מול "המועצה לחינוך ממלכתי-עברי".

בשנה הנוכחית המטרה היא להבשיל לקבלת החלטות אופרטיביות על תוכנית הלימודים, יחד עם מנהלי בתי הספר (מכיתה א' עד יב'), הצוותים והקהילה שיקחו חלק בלמידה, בפיתוח פרקטיקות, ובהובלת תהליכים חינוכיים שמבוססים על יהדות ישראלית, דמוקרטיה וציונות, באופן המותאם לערכי הציבור החילוני והמסורתי-ליברלי. ערכים וזהות ניצבים בלב סדר היום החינוכי בטבעון, והיישוב מתייצב בחזית התחום ברמה הארצית.

טלי רביב קרויטורו, מנהלת מחלקת החינוך במועצה: "התחושה היא שהזהות הערכית של החינוך הממלכתי היטשטשה בשנים האחרונות. אנחנו רוצים להחזיר למרכז את השאלות הגדולות, מה הערכים שמובילים אותנו, מהי הזהות הדמוקרטית, הציונית והיהודית שלנו, ואיך מדברים על כך גם כשהנושאים מורכבים ושנויים במחלוקת. החזון הוא שבבתי הספר יהיה מקום לשיח אמיתי, מעמיק ואמיץ, שמחבר בין תלמידים, מורים והורים סביב הבסיס המשותף שלנו".

עידו גרינבלום, ראש המועצה, רואה במהלך זה שליחות יישובית ומדגיש כי "חינוך לערכים וזהות הוא המפתח לעיצוב דור העתיד שלנו". לדבריו, "בקרית טבעון אנו מחויבים להעניק חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי ערכי, עדכני ומותאם לאתגרי העתיד והחברה הישראלית. יש לנו קהילה חזקה שמבינה ומדברת חינוך ויחד אנחנו שותפים מחויבים לצמיחתם של ילדות וילדי היישוב, דור העתיד שלנו". גרינבלום מציין כי המועצה תמשיך ללוות ולתמוך ביוזמות חדשניות וחשיבה משותפת בפורום החינוך היישובי, פגישות עם הנהגת ההורים, צוותי ההוראה וחשיבה משותפת של ההנהלה, במטרה להבטיח שהחזון הערכי-זהותי יבוא לידי ביטוי בכל שכבות החינוך, מהגן ועד התיכון".

 


 

חודש החירות והריבונות
בין פסח ליום העצמאות יצירת רצף חינוכי שמחבר מסורת, אחריות וריבונות לאומית

זהו למעשה נדבך ראשון ביישום החלטות התהליך המשותף עם "המועצה החינוך הממלכתי-ציבורי". צוותי ההוראה, שהינם קהילת המורים היישובית והנהגת ההורים היישובית, יערכו להביט אחרת על החודשים שבין פסח ליום העצמאות, כעל רצף אחד של חירות, אחריות וריבונות. בבתי הספר צפוי להתקיים מהלך משותף שיחבר בין חגי ומועדי התקופה, טקסי הזיכרון והאירועים הלאומיים, דרך ההיבט היהודי, הישראלי והציוני, ולא כסדרת אירועים המנותקים זה מזה, וזאת כדי לאפשר לתלמידים ולצוותים חוויה הוליסטית שמעמיקה את ההבנה של המסורת, ההיסטוריה והזהות שלנו.

 


 

מתנתקים כדי להתחבר
בחטיבה מיישימים למידה ללא נוטיפקציות, כדי ליצור חיבורים אנושיים

מתנתקים כדי להתחבר החל משנה זו, תלמידי שכבת ז' המצטרפים לחטיבה ישאירו את הטלפונים הניידים בתאים שקופים בתחילת יום לימודים בכניסה לכיתות הלימוד. צעד זה נועד להחזיר את הקשב, להגביר אינטראקציה חברתית וליצור מרחב לימודי ממוקד יותר. המהלך גובש בשיתוף הורים, תלמידים ומורים, מתוך הבנה שכולנו, ילדים ומבוגרים מכורים למסך. במקום שיחות רבות ואינטראקציות מול המסכים בעיקר, יתאפשרו שיחות פנים אל פנים, למידה קבוצתית ויותר פעילויות חברתיות. 

"מתנתקים כדי להתחבר" ההחלטה התקבלה לאחר תהליך עם קבצות הורים פעילה ומובילה, שבחרו להצטרף אלינו לצוות החינוכי כשותפים מלאים בגיבוש מהלך הוצאת הטלפונים הניידים מהחטיבה. במפגשים אלו התפתח שיח מעמיק, הועלו חששות ואתגרים לצד יתרונות, וביחד גובש סקר להורים שנועד להבין היכן המהלך פוגש הורים ותלמידים, ומה מידת הרצון או ההתנגדות, ולאילו חששות יש לתת עליהם את הדעת, כהכנה להטמעת המהלך. 

בין הנושאים שעלו: פתרונות למצבי חירום, חלופות לאופן שבו נמסרות הודעות על שינויים במערכת, וכן יצירת אלטרנטיבות בזמן ההפסקות, ממשחקי שולחן ועד פעילויות חברתיות אחרות, שיכולות להוות חלופה לשימוש בטלפון.

נציגות התלמידים הוזמנה אף היא למפגשים, וקולם שלהם היה משמעותי לקבלת ההחלטות ולהתנעת המהלך, לדוגמא: הם ביקשו, שהתאים לאחסון הטלפונים יהיו שקופים, בקשה שאכן נענתה.

מדובר ביוזמה שאינה מובנת מאליה, ברמה הארצית, רק מעט מוסדות חינוך אימצו אותה, וחלקם אף נסוגו לאחור. הצלחתה תלויה בשיתוף פעולה הדוק בין כל השותפים: תלמידים, מורים והורים ובהכרה בכך שהטלפון, שהפך לחלק בלתי נפרד מחיי היום־יום, לעיתים אף כמנגנון הימנעות מתקשורת, פוגע בקשב ובאינטראקציה. 

המהלך יוטמע תחילה בשכבת ז' בלבד, ולאחר מכן יתרחב בהדרגה לשאר שכבות החטיבה. במקביל, התקיים תהליך גם עם הצוות החינוכי, כדי לבחון כיצד זה פוגש את המורים, מה ההבדלים בין השימוש של מבוגר ושל תלמיד, וכיצד המורה מהווה דוגמה אישית.

בסיום התהליך נכתבה אמנה שתהווה תשתית חלק מתקנון בית הספר, עליה יחתמו ההורים והתלמידים לקראת פתיחת שנת הלימודים, כהצהרת מחויבות משותפת להצלחת המהלך.

החזון "להתנתק כדי להתחבר" קודם במטרה לפנות מקום לקשר אנושי וללמידה משמעותית, תוך שמירה על שימוש בטכנולוגיה באמצעים מותאמים ללמידה, כמו מחשבים ניידים וטאבלטים. החטיבה ממשיכה להתקדם גם בעולמות הדיגיטל וה-AI, אך מבקשת להחזיר את הטלפון למקומו הראוי, ככלי שנמצא מחוץ למרכז חיי היום־יום של בית הספר.


 


 

טבעון בית לחינוך ציבורי מגוון
בית ספר "רימונים" בית ספר דמוקרטי חדש


שנת הלימודים הקרובה בסימן התחדשות לבית הספר היסודי "רימונים", שיהפוך לבית ספר דמוקרטי. מודל חינוכי המעמיד במרכז את התלמידים, את הבחירה האישית ואת הלמידה מתוך סקרנות והנעה פנימית. השינוי נועד להרחיב את מגוון הגישות החינוכיות ביישוב, ולאפשר חוויית למידה מותאמת אישית, מבוססת קשר אישי, שיח פתוח והתנסות פעילה.
 

את המהלך יוביל גיא גולדשטיין, המנהל החדש של בית הספר, איש חינוך בעל ניסיון עשיר ומגוון, שמצטרף למסע ערכי ומרגש עם הקהילה. הוביל תיכון חברתי, הדריך בני נוער בשירות לאומי מכל קצוות החברה הישראלית, והקים גן ילדים המבוסס על פדגוגיה חברתית חדשנית. במקביל, הוא מרצה לכלכלה פוליטית, מדריך משלחות לפולין וחבר בקהילת מחנכים עירונית בשכונת הדר בחיפה. לאחר השבעה באוקטובר, גיא ומשפחתו ירדו לאילת להקים בית ספר לילדי המפונים, חוויה שהציתה בו את ההבנה שזו שליחותו, ניהול בית ספר המשלב חינוך עם חיבור עמוק לקהילה. כיום, הוא מגיע אלינו מקרית טבעון בלב פתוח, עם חזון וניסיון רב ביצירת גשרים בין תלמידים, הורים וצוותים. גיא, אנו מאחלים לך הצלחה רבה במסע החדש.