נוהל ותבחיני הקצאות 2023
מועצה מקומית קריית טבעון
לשכת מנכ"ל
נוהל ותבחינים להקצאת מקרקעין בקריית טבעון
ללא תמורה או בתמורה סמלית[1]
תוכן עניינים
כללי ............................................................................................................... 2
הגדרות ........................................................................................................... 2
א. הרכב ועדת הקצאות וסדרי פעולתה ................................................................... 3
ב. עקרונות כלליים להקצאה ................................................................................ 4
ג. דרישות להקצאה............................................................................................ 6
ד. הבחנה בין מבקשי הקצאה .............................................................................. 6
ה. תהליך ההקצאה ........................................................................................... 7
ו. ביטול הקצאה................................................................................................ 9
ז. החזרת נכס בתום תקופה................................................................................ 10
ח. נושאים שונים............................................................................................. 10
ט. ועדת חריגים............................................................................................... 10
תבחינים להקצאת מקרקעין .............................................................................. 11
נספח א' תבחינים לגופי דת ............................................................................... 11
נספח ב' תבחינים לגופי חינוך, תרבות וספורט ....................................................... 11
נספח ג' תבחינים למוסדות שירותים חברתיים ...................................................... 13
הקצאת מקרקעין
כללי
להלן תבחינים להקצאת מקרקעין ללא תמורה או בתמורה סמלית במועצה מקומית קריית טבעון בכפוף ובהתאם לנוהל הקצאת מקרקעין בפטור ממכרז ללא תמורה או בתמורה סמלית (חוזר מנכ"ל משרד הפנים מס' 5/2001, 6/2002, 7/2004). מסמך זה יותאם באופן שוטף לשינויים ועדכונים שיפורסמו מטעם משרד הפנים מעת לעת.
הוראות נוהל זה יחולו על הקצאת מקרקעין הן על דרך מתן רשות שימוש במבנים עירוניים והן על
דרך מתן זכות חכירה במקרקעין לא מפותחים - הכל כמוגדר להלן - אלא אם נאמר במפורש
אחרת.
אחריות
מנהל נכסי המועצה הוא הגוף המופקד על תהליך ההקצאה, מימוש ההקצאה, הבקרה ועל התהליך וביטול ההקצאה במידת הצורך.
הגדרות
"הקצאת מקרקעין" מתן זכות שימוש (ללא תמורה או בתמורה סמלית) במקרקעי הרשות המקומית או חלק מהם או במבנים עירוניים לגופים הפועלים בתחום המועצה המקומית קריית טבעון בנושאים המפורטים להלן.
"רשות שימוש" במבנים עירוניים תינתן למקבל ההקצאה "רשות
שימוש" לתקופה קצובה.
"חכירה" במקרקעין לא מפותחים תינתן זכות חכירה לתקופה
של עד 25 שנה.
"מלכ"ר" תאגיד רשום הפועל ללא כוונת רווח.
"מקרקעין" קרקע שבתחום הרשות המקומית קריית טבעון (להלן גם "מקרקעין עירוניים"
וכל הבנוי והנטוע עליה או חלק ממקרקעין עירוניים).
"בקשה להקצאה" בקשה המוגשת לפי נוהל זה בהתאם לשימוש המבוקש.
א. הרכב ועדת הקצאות וסדרי פעולתה
- הוועדה להקצאת מקרקעין תכלול 5 חברים (להלן: "הוועדה") והרכבה יהיה כדלקמן:
- מנכ"ל המועצה המקומית או נציגו שהינו עובד המועצה.
- היועמ"ש למועצה או נציגו שהינו עו"ד באגף היועץ המשפטי למועצה.
- גזבר העירייה או נציגו שהינו עובד מינהל הכספים.
- מהנדס המועצה או נציגו שהינו עובד מינהל התכנון .
- מנהל הנכסים במועצה המקומית קריית טבעון.
- מנכ"ל המועצה ישמש כיו"ר הוועדה. על אף האמור באם מנכ"ל המועצה ימנה נציג מטעמו כחבר בוועדה, אזי ישמש כיו"ר הוועדה מהנדס המועצה, ככל שלא מינה נציג מטעמו.
בכל מקרה אחר, יקבע מנכ"ל המועצה את זהות יו"ר הוועדה מבין חבריה.
- הוועדה תמנה ממלא מקום ליו"ר מתוך חברי הוועדה.
- מניין חוקי לפתיחת ישיבת הוועדה יהא שלושה חברים לפחות, ובלבד שהיועץ המשפטי או נציגו, הינו אחד מהם.
- בהיעדר הקוורום הנדרש תוך מחצית השעה תדון הוועדה בכל קוורום ובלבד שנוכחים יו"ר הוועדה או נציגו והיועץ המשפטי או נציגו.
- חוות דעת היועץ המשפטי תחייב את הוועדה.
- ועדת ההקצאות תדון גם בהתנגדות להקצאה.
- הוועדה תדון בבקשות שהוגשו למחלקת הנכסים נבדקו על ידי מחלקת הנכסים ונמצאו עומדות בדרישות הקבועות בנוהל להגשת בקשה להקצאת קרקע ובנוהל משרד הפנים, על תיקוניו.
ב. עקרונות כלליים להקצאה
- ההקצאה תהיה למטרות שימושים ציבוריים לגופים מלכ"רים ו/או חברות לתועלת הציבור בתחומי: חינוך, תרבות, אמנות, חברה, דת, בריאות, מדע, רווחה, קהילה, ספורט, נוער, אזרחים ותיקים, איכות חיים , וכיוצ"ב.
- הקצאת מקרקעין תיעשה בהתאם למדיניות הרשות והפרוגרמה המאושרת.
- הוועדה לא תמליץ על הקצאת קרקע לגוף שמענו הרשום מחוץ לקריית טבעון אלא אם כן המדובר בגופים פעילים ברשויות מקומיות ברחבי הארץ המספקים שירותים, בין היתר, לתושבי קריית טבעון.
- הקצאת המקרקעין תיעשה עפ"י סדר עדיפויות כקבוע בנוהל זה.
- על הפעילות המבוקשת להיות בעלת ערך מוסף מבחינת תרומת של רווחת תושבי קריית טבעון.
- על הפעילות המבוקשת להיות בעלת התאמה לפרוגרמה לשטחי ציבור (להלן: "פרוגרמה"). התאמת הפעילות המבוקשת לאופי האוכלוסייה באזור, ולצורכי תושבי האזור בכלל ואלה הגרים בסמיכות להקצאה בפרט וכן יישקל מתן מענה לצרכי אוכלוסיות מפוזרות.
- האזור והמיקום ייבחנו לפי הנגישות למשתמשים ומאזן שטחי הציבור בסביבת המקרקעין המוקצים.
- תינתן עדיפות לבקשה המשלבת את השימוש המבוקש במקרקעין עם פעילות אחרת המתקיימת בהם.
- מקרקעין פנויים או חלק מהם יוקצו רק אם אין אפשרות לשלב את השימוש המבוקש במקרקעין בהם מתקיימת פעילות אחרת.
- תינתן עדיפות לבקשה המשלבת את פיתוח המקרקעין (בנייה) במסגרת מבנה קיים, וזאת על מנת למצות את זכויות הבנייה במגרשים ציבוריים.
- תינתן עדיפות לבקשה המשלבת ניצול מקסימלי ומיטבי של המקרקעין מבחינת הגוף המבקש תוך מתן אפשרות לשילוב גופים נוספים, במידת האפשר.
- ככל שיידרש, הגוף לו יוקצו המקרקעין, יתחייב לפתחם ולהשלים את פיתוחם תוך 3 שנים )להלן: "תקופת הפיתוח") מיום אישור הסכם ההקצאה ע"י מועצת הרשות. למועצה תהיה האופציה להאריך את תקופת הפיתוח בשנתיים נוספות, עפ"י שיקול דעתה הבלעדי. אם לא יסתיים הפיתוח בתום התקופה יוחזרו המקרקעין למועצה, מבלי שתקום למועצה חבות כלשהי לשפוי מקבל ההקצאה בגין השקעתו בקרקע. על מבקש ההארכה להגיש בקשה למועצה לא יאוחר מ- 3 חודשים לפני תום תקופת הפיתוח.
- למען הסר ספק תקופת ההקצאה כוללת את תקופת הפיתוח.
- תנאי סף להגשת בקשה ו/או הצעה להקצאת מקרקעין:
בנוסף לכל התנאים המפורטים לעיל, על מגיש הבקשה להקצאת מקרקעין עירוניים לעמוד בכל אחד מתנאי הסף שלהלן במצטבר:
- הוכחת מעמדו המשפטי של מבקש ההקצאה והיותו מלכ"ר או חל"צ[2].
- אישור מלכ"ר ואישור ניהול תקין[3].
- תצהיר בדבר היעדר עבירות בניה של הגוף מבקש ההקצאה[4].
- מסמכים נוספים בהתאם לדרישות חוזר מנכ"ל משרד הפנים.
- במידה שמבקש ההקצאה מחזיק במקרקעין עירוניים שהוקצו לו בעבר, יש לוודא כי
מבקש ההקצאה משתמש באופן חוקי ומיטבי במקרקעין אלה בהתאם למטרת הקצאתם,
וכי הפעילות המבוקשת כיום אינה יכולה להתבצע בכפיפה אחת במקרקעין שהוקצו
- .
- מבקש ההקצאה מקיים את מלוא חובותיו והתחייבויותיו כלפי המועצה המקומית ו/או
הגיע להסדר עם המועצה המקומית, ואין למועצה המקומית תביעות ו/או דרישות כלשהן כלפיו.
- קיימת התאמה בין ייעוד המקרקעין העירוניים על פי תכניות מתאר מקומיות ומפורטות
כהגדרתן בתקנון החלות עליהם, לבין סוג הפעילות ו/או השימוש המבוקש בהם.
- עם אישור ההקצאה מתחייב מבקש ההקצאה לחתום על החוזה המשמש את המועצה
המקומית, הרלבנטי לשימוש המבוקש (להלן: "החוזה"). החוזה יכלול, בין היתר התחייבויות של מבקש ההקצאה כדלקמן:
- שלא לקיים במקרקעין פעילות שונה מהפעילות עבורם הוקצו המקרקעין לא כל כן שלא
לקיים במקרקעין פעילות אסורה על פי כל דין.
- שלא לקיים במקרקעין שהוקצו כל פעילות עסקית ומסחרית שאינה בהתאם למטרות
ולייעוד שהתבקש והותר בהקצאה ובלבד שכל ההכנסות מהשימוש כאמור מיועדות
למימון פעילות הגוף, במסגרת ההקצאה ולא למטרת רווח.
- שלא לקיים במקרקעין שהוקצו כל פעילות פוליטית או מפלגתית ו/או לא לעשות שימוש
בהם לפעילות זו.
- שלא לקיים במקרקעין שהוקצו פעילות המיועדת לקידום עניינו של סקטור עסקי ו/או
- .
- שלא לשעבד את המקרקעין שהוקצו ו/או להעבירם לתפעול ו/או שימוש של גוף אחר.
ג. דרישות לצורך הקצאה:
- לצורך הקצאת מקרקעין על מבקש ההקצאה להציג
ככל שמדובר בהקצאה המערבת בניה במקרקעין על ידי הגוף המבקש :
- תכנית בניה (פרוגרמה) מאושרת על ידי מוסדות המבקש.
- דו"ח רו"ח המפרט עלות פיתוח המקרקעין והבינוי המבוקש (להלן: "הדו"ח").
- הצגת אישור מספק להנחת דעת ועדת ההקצאות, בהתאם לקריטריונים שייקבעו על ידי
ועדת ההקצאות, בדבר קיומם של מקורות מימון זמינים בערך 50% לפחות מעלות
הפרויקט כמפורט בדו"ח.
- הצגת תכנית כספית להנחת דעת ועדת ההקצאות למימון יתרת עלות הביצוע כמפורט
בדו"ח, מאושרת על ידי רו"ח והוכחת מקורות מימון.
- הצגת תכנית כספית למימון ציוד ואחזקת המקרקעין ותפעולם בהתאם לשימוש המיועד
להתבצע בהם לאחר השלמת פיתוחם לתקופה של 5 שנים לפחות.
בכל הקצאה (הכוללת בינוי ע"י המבקש או שאינה כוללת בינוי):
- הצגת תכנית כספית למימון ציוד ואחזקת המקרקעין ותפעולם בהתאם לשימוש המיועד
להתבצע בהם לתקופה של 5 שנים לפחות.
- הצגת עלות שכר כל אחד מחמשת הבכירים אצל מבקש ההקצאה.
- עם אישור ההקצאה, מתחייב מבקש ההקצאה לחתום על חוזה עם המועצה המקומית.
מובהר כי במקרה של הקצאת מקרקעין ייחתם הסכם חכירה ובמקרה של הקצאת מבנה ייחתם הסכם רשות שימוש. ההסכמים יהיו בנוסח המאושר ע"י היועץ המשפטי למועצה המקומית.
- עם הקצאת המקרקעין ומתן החזקה בהם למבקש ההקצאה יהיו כל הוצאות הפיתוח,
התפעול והפעילות המתבצעת בהם על חשבונו והוצאותיו של מבקש ההקצאה.
ד. הבחנה בין מבקשי הקצאה
לאחר שנקבע סוג השימוש המתאים ביותר במקרקעין המיועדים להקצאה ובמידה שקיימות מספר בקשות לשימוש כאמור במקרקעין אלה, על ידי הגופים הפונים שנמצאו מתאימים ושהשימוש מתאים למטרותיהם ופעולותיהם, יוקצו המקרקעין על פי העקרונות הבאים, בהתאם לשיקול הדעת המנומק של הוועדה:
- תינתן עדיפות לגופים שלהם הצלחה מוכחת בתרומה למען הקהילה בתחום השימוש המבוקש בקריית טבעון או במקומות אחרים בארץ.
"הצלחה מוכחת" תיבחן על פי פירוט פעילות הגוף המבקש בתחום השיפוט של המועצה המקומית קריית טבעון וברחבי הארץ, מספר הסניפים המופעלים על ידו, סוג הפעילות, אפיוני קהל היעד והיקפו.
הגוף הפונה יצטרך לצרף אישור הגורמים הרלבנטיים במועצה מקומית קריית טבעון ו/או ברשויות מקומיות אחרות ו/או גורמים ממשלתיים בדבר הצלחת הפעילות ותרומתה לקהילה.
- בין מספר הגופים שלהם הצלחה מוכחת כאמור לעיל, יועדף הגוף אשר לא הוקצו לו מקרקעין
במסגרת שכונה בהם נמצאים המקרקעין המיועדים להקצאה.
- במידה שלא ניתן להבחין בין הגופים על פי התבחינים הנ"ל, תינתן עדיפות לגוף אשר יסכים לשלב את הפעילות המבוקשת על ידו עם פעילות של גוף אחר המבקש את הקצאת אותם מקרקעין.
גופים המשתמשים בנכסים קיימים:
- מחזיקים אשר נכון למועד קביעת קריטריונים אלו מחזיקים במבנים ברחבי העיר עפ"י חוזים קיימים, ללא תמורה או בתמורה סמלית, לצורך שימושים שונים שאינם גני ילדים, מעונות יום, ואשר לא קיבלו את המקרקעין ו/או רשות השימוש על פי נוהל הקצאות של משרד הפנים, תוארך זכותם בחוזה עד לסוף השנה הקלנדרית בה אישרה מועצת העיר נוהל זה. חוזים המתייחסים לשימוש לגני ילדים ומעונות יום יוארכו עד לסוף שנת הלימודים.
- על גופים כאמור בפרק זה לעיל להגיש בקשה להקצאה/מתן רשות שימוש למנהל נכסי המועצה המקומית.
ה. תהליך ההקצאה
- הקצאת קרקע יכולה להיות לפי יוזמת המועצה המקומית או לפי בקשת גוף כלשהו, לאחר שנעשתה בדיקה בדבר צרכי המועצה המקומית בקרקע. פניית הגוף להקצאת מקרקעין תהיה על גבי טופס בקשה אליו יצורפו הוכחת יכולת כלכלית ומסמכים רלוונטיים כפי דרישת המועצה (להלן: "הבקשה ו/או ההצעה") וכאמור בנוהל זה. הבקשה תוגש למחלקת הנכסים במועצה.
- מובהר בזאת כי אין בעצם הגשת הבקשה להקצאה משום התחייבות של המועצה המקומית לדון בה ו/או לאשרה .
- פרסום ראשון - המועצה המקומית תפרסם הודעה בעיתונות ובמקרקעין נשוא ההודעה, בדבר האפשרות להקצאת קרקע. אם הוגשה פניה בעניין - תצוין עובדה זו בהודעה. בהודעה יפורט מיקומה המדויק של הקרקע והשימוש המתוכנן בה.
- הציבור יוזמן להגיש בקשות להקצאת הקרקע תוך 60 ימים ממועד הפרסום.
- מנהל נכסי המועצה, בשיתוף היועץ המשפטי, נציג מהנדס המועצה וגזברות המועצה יבחנו, במסגרת סינון ראשוני, אם מולאו הבקשות בהתאם לנוהל זה ולטופס הבקשה להקצאת מקרקעין ויכין רשימת בקשות שמולאו כנדרש.
- פרסום שני - רשימת הבקשות שעומדות בתנאים תפורסם בעיתונות כדי לאפשר לציבור להגיש
התנגדויות תוך 45 ימים מיום הפרסום. בעלות הפרסום יישאו הגופים המצוינים ברשימת הבקשות
בחלקים שווים.
- בקשה להקצאה תובא לדיון בוועדת ההקצאות, לאחר מילוי כל התנאים המוקדמים הנדרשים על פי הנוהל.
- היה והוגשו התנגדויות - תזמן הוועדה את המתנגדים, להשמיע טענותיהם בפניה. לדיון זה יזומנו גם המבקשים.
- הוועדה תיוועץ עם מהנדס הרשות ו/או נציגו וכן עם נציגי האגפים העירוניים הנוגעים בדבר וכן עם המינהל הקהילתי וכן עם גורמים מקצועיים רלוונטיים נוספים, באשר לחיוניות ולתועלת שבהקצאת הקרקע בהתאם לתבחינים שנקבעו ופורסמו על ידי המועצה המקומית. התייחסות הגורמים המקצועיים תוגש לוועדה.
- עם קבלת המלצות הגופים המקצועיים תדון הוועדה בבקשות ובהתנגדויות שהוגשו ובמסגרת הקריטריונים ותמליץ על הגוף ו/או הגופים להם יוקצו המקרקעין.
ועדת ההקצאות רשאית להמליץ כי אין מקום להקצאת הקרקע בשלב זה.
- מועצת הרשות לאחר שקיבלה לעיונה את מכלול החומר שהונח בפניה ע"י ועדת ההקצאות (הקצאות
ומשנה), תדון בהמלצות הוועדות. ויודגש: בפני מועצת הרשות תונח המלצת ועדת ההקצאות
המקצועית וכן כל המסמכים שהוגשו לוועדת ההקצאות ובכלל זה מסמכי התנגדויות והדיונים בהן, ככל שהתקיימו, וכל מסמך אחר הרלוונטי להקצאה .
- הודעה על החלטת מועצת הרשות תועבר לגוף שהוחלט להקצות לו את המקרקעין וכן לפונים אחרים באותו עניין. תוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה, תינתן אפשרות לגופים השונים לעיין בהחלטות ובנימוקים להקצאות (למעט חלקים שיש בהם סוד מקצועי או סוד מסחרי). בקשה לעיון תוגש בכתב למרכז הוועדה להקצאות.
- החוזה יכלול את ההתחייבויות שלהלן:
א. ההקצאה תשמש אך ורק למטרה שלשמה ניתנה.
ב. הגוף יעמוד בתנאים המיוחדים ובתנאים הכללים שקבעה הרשות המקומית בקשר להקצאה.[5]
ג. הגוף יעביר לרשות המקומית תכניות מפורטות לפיתוח הקרקע חתומות בידי מהנדס תוך 2
חודשים מיום חתימת החוזה.
ד. הגוף יתחייב להשלים את פיתוח הקרקע תוך שלוש שנים מיום חתימת החוזה )עם אפשרות
להארכה לתקופה מוגבלת של שנתיים נוספות.(
ה. אם לא יעמוד הגוף בתנאי זה ולא יינתן לו זמן נוסף למילוי התחייבותו יבוטל החוזה והקרקע
תחזור מידית לחזקת הרשות המקומית.
ו. מקובל על הגוף כי במקרה כזה לא יושבו לו הוצאותיו בגין פיתוח הקרקע שלא הושלם.
ז. הגוף ימציא לרשות המקומית מדי שנת כספים, דיווחים כספיים ואח' בקשר לשימוש בקרקע
במועדים ובמתכונת שתקבע הרשות המקומית.
ח. הגוף יאפשר למבקרים ולמפקחים מטעם הרשות המקומית לבקר בקרקע ובבנוי עליה במשרדיו
ובמתקניו ולעיין בספרי החשבונות שלו.
ט. הגוף יבטח את הקרקע בביטוח חבויות כאשר הרשות המקומית מהווה מבוטח משותף וקיים סעיף של אחריות צולבת.
י. הגוף יתחייב כי כל פעילות שתתקיים על הקרקע המוקצית, תהיה בהתאם לחוקים, לתקנות,
להוראות, ולדין המסדירים אותה.
יא. הגוף מתחייב שבמקרה של פירוקו או הפסקת פעילותו או הפסקת הפעילות שלשמה הוקצו
המקרקעין תוחזר החזקה בקרקע באופן מידי לרשות המקומית וכן כל זכות הנובעת מכך.
יב. אי עמידה בתנאים ובהתחייבויות לעיל תביא לביטול החוזה והשבת הקרקע מידית לחזקת
הרשות המקומית.
- לאחר האישור העקרוני של מועצת העיר להקצאה, יערך חוזה בין מקבל ההקצאה לבין הרשות המקומית, חוזה זה, יחד עם חוות דעת משפטית מפורטת הכוללת אישור על קיום ההקצאה בהתאם לנוהל ההקצאות, יובא לאישור המועצה ברוב מוחלט של חברי המועצה לאחר שניתנה הודעה כדין לכל חברי המועצה שאישור החוזה יידון באותה הישיבה. לאחר אישור המועצה יועבר החוזה (ככל שמדובר בהקצאה לתקופה העולה על 5 שנים) לאישור שר הפנים.
- כל גוף המגיש בקשה להקצאה יהא מודע לכך כי עצם הגשת הבקשה להקצאה, כל החומרים העומדים לעיון הוועדה (מלבד אלו שיש בהם סוד מסחרי) יהיו גלויים לצדדים שלישיים.
ו. ביטול הקצאה
- בנוסף לצעדים השמורים למועצה המקומית על פי דין בגין פגם שנפל בהליך ההקצאה ו/או בגין הפרת החוזה מצד מבקש ההקצאה, תהא המועצה המקומית זכאית לבטל את החוזה ואת ההקצאה, במקרים הבאים:
- שימוש במקרקעין שהוקצו שלא על פי מטרות ההקצאה.
- היקף האוכלוסייה הנהנית מהפעילות המתנהלת במקרקעין שהוקצו ירד באופן משמעותי
מהצפי שעל פיו הוחלט להקצות את המקרקעין לשימוש זה.
- הפעילות המתבצעת במקרקעין שהוקצו אינה מהווה עוד חלק מצורכי השכונה / האזור
/ העיר, בהתאם לשימוש שעל פיו הוקצו המקרקעין מלכתחילה.
- ככל שהפעילות המתבצעת במקרקעין כרוכה בקבלת רישיון מגוף שלטוני, ואותו רישיון
בוטל ו/או נשלל.
- הגוף לו הוקצו המקרקעין התפרק או הופסקה פעילותו.
- המקרקעין שהוקצו דרושים למועצה המקומית לצורך אחר. במקרה זה תינתן למקבל
ההקצאה הודעה של 90 יום מראש. במקרים של מוסדות חינוך 90 יום לפני תחילת שנת
- .
- הגוף המקבל את הקרקע לא השלים את פיתוח הקרקע בתום 3 שנים ולא קיבל אורכה לתקופה של עד שנתיים נוספות ובלבד שהגיש בקשה לאורכה לכל המאוחר שלושה
חודשים לפני תום 3 שנים שהוקצבו לפיתוח הקרקע.
- כל מקרה אחר של הפרת החוזה ו/או פגם בהליך ההקצאה, אשר על פי דין מקנים עילת
- .
- ביטול החוזה וההקצאה הינו בסמכות ראש המועצה או מי שיאציל לו ראש המועצה
סמכות זו והוא כפוף לשימוע שיערך בפני ראש המועצה או מי שראש המועצה הסמיכו
לכך ולחוות דעת היועץ המשפטי למועצה ולכללי המשפט המנהלי ובהם סבירות, חובת
הנמקה וביקורת שיפוטית.
- על אף האמור לעיל, ביטול הקצאה מחמת צורך עירוני ולא מחמת הפרת החוזה תיעשה
לאחר שראש העיר התייעץ עם וועדת ההקצאות המקצועית שדנה בעניין לאחר ששמעה
את הגורמים הנוגעים בעניין ומסרה חוות דעתה בעניין זה.
- עם ביטול החוזה מכל עילה שהיא, יוחזרו המקרקעין לרבות החזקה בהם מיידית
למועצה המקומית.
- בכל עת, טרם חתימת חוזה ההקצאה/רשות השימוש, תהא רשאית המועצה המקומית
לחזור בה מתהליך ההקצאה.
ז. החזרת הנכס בתום תקופה
- בתום תקופת החוזה בין המועצה המקומית לגוף המבקש, מכל סיבה שהיא, יחזור הנכס למועצה המקומית )לרבות כל הבנוי והמחובר אליו דרך קבע).
- המועצה המקומית לא תידרש ולא תיתבע ולא תשיב כל השקעה שנעשתה בנכס ע"י הגוף המבקש.
- אם תידרש המועצה המקומית לנקוט בהליכים משפטיים לביצוע הפינוי, ישפה הגוף את המועצה המקומית בגין הוצאות אלה.
ח. נושאים שונים
- בנוסף לעקרונות אלה, רשאית ועדת ההקצאות להתחשב גם בנימוקים ענייניים רלוונטיים ומיוחדים שיובאו בפניה. בהתאם לצורכי השעה ולבעיות החדשות שעשויות לעמוד בפניה בתחום הקצאת מקרקעין עירוניים, ובלבד שוועדת ההקצאות תפרט בכתב את האופן שבו שקלה את שיקוליה וקיבלה את החלטתה.
- ועדת הקצאות תקבל דיווח אחת לשנה מהממונה על מבני ציבור ונכסים במועצה המקומית על עמידת הגוף שלו הוקצו המקרקעין בתנאי ההקצאה.
- הקצאה לתקופה קצרה של עד שנה תיעשה כקבוע בסעיף 7א' (תיקון מס' 1) לנוהל משרד הפנים.
- בקשה להגדלת שטח מקורי תיעשה כקבוע בסעיף 7ב' (תיקון מס' 1) לנוהל משרד הפנים.
ט. ועדת חריגים
- גופים אחרים אשר מהות פעילותם או היקפה אינה נכללת בנספחים, ב', ג', ד' ו ה' או גוף הרשום מחוץ לקריית טבעון ויש לו מספר מוסדות בקריית טבעון, אשר בפעילותם כדי לתרום לפעילות העירונית, יובאו בקשותיהם בפני ועדת חריגים, שחבריה יהיו היועץ המשפטי למועצה המקומית, מנהל נכסי המועצה המקומית ומהנדס העיר. המלצת ועדת החריגים תובא לאישור ועדת ההקצאות. על גופים אלה להגיש בקשה להקצאת מקרקעין ולהציג תכנית פעולה הכוללת: מהות הפעילות הצפויה; מספר משתתפים צפוי לרבות מספר תושבי קריית טבעון ותרומתם הצפויה לקהילה וכן את כל יתר המסמכים כנדרש בנוהל זה.
- פטור חריג מביצוע נוהל הקצאת מקרקעין יעשה כקבוע בסעיף 11 (תיקון 3) לנוהל משרד הפנים.
תבחינים
הקצאת מקרקעין תיעשה בהתאם למדיניות הרשות והפרוגרמה המאושרת.
נספח א'
תבחינים להקצאות לגופי דת
בתי כנסת
- ככלל, רואה המועצה את בתי הכנסת כשירות לכלל הציבור, כשבתי הכנסת פתוחים לכל המתפללים והם אינם משרתים חברי עמותה בהכרח. במובן זה הם דומים יותר למגרשי משחקים הפתוחים לשימוש כלל הציבור ואינם מצריכים הקצאה. יחד עם זאת, תשקול המועצה, מבלי שהדבר יחייב אותה, הקצאה במקרים חריגים בכפוף לאמור להלן:
- בכפוף לכל הוראות נוהל זה, הקצאת מקרקעין לצורך הפעלתם של בתי כנסת תעשה לאחר שנתקבלה בקשה חתומה על ידי לפחות 25 בתי אב, ובהתאם להנחיות לחישוב מכסות קרקע ולתכנון הנהוגות במועצה המקומית .
נספח ב'
תבחינים לגופי חינוך, תרבות וספורט
מוסדות חינוך
תבחינים אלו יחולו במצטבר על הקצאת מקרקעין למוסדות חינוך לילדים מגילאי גן חובה ועד כיתה יב'.
גני ילדים- חינוך רגיל וחינוך מיוחד (גילאי חובה 3-6)
- כל גן יישא במעמד משפטי של החינוך המוכר שאינו רשמי .
- כל גן חייב בסמל מוסד המופיע בקובץ הרשמי של משרד החינוך.
- הבעלות/הגן חייב ברישיון מטעם משרד החינוך .
- תלמידי הגן הינם בגילאי 3 ומעלה, על פי שנתוני הרישום של משרד החינוך בכל שנת לימודים.
- לפחות 80% מתלמידי הגן יהיו תושבי האזור .
- מספר הילדים בכיתת גן תקנית לא יפחת מ- 25 ילדים לכיתה הראשונה. על מנת לפתוח כיתה שנייה ידרשו לפחות 34 ילדים בכיתת הגן הראשונה. אולם, על מנת להפעיל שתי כיתות גן דרשו לפחות 62 ילדים סה"כ.
בתי ספר – יסודיים וחטיבות - חינוך רגיל וחינוך מיוחד
- כל בית ספר יישא במעמד משפטי של החינוך המוכר שאינו רשמי .
- כל בית ספר חייב בסמל מוסד המופיע בקובץ הרשמי של משרד החינוך וברישיון מטעם משרד החינוך.
- יידרש רצף חינוכי של כיתות א -ח/ו' ו/או ז' – ט' ו/או ז/ט – י"ב. בחינוך המיוחד עד גיל 21.
- לפחות 80% מתלמידי המוסד החינוכי הינם תושבי קריית טבעון ובמידה והרשות תבחר לבצע רישום אזורי תהייה עדיפות לתושבי השכונה בה מתבקשת הקצאת המבנה, למעט מקרים בהם מדובר במוסד חינוך מיוחד.
- מספר התלמידים לא יפחת מ- 35 תלמידים לשכבה, ולבית ספר לפחות: 200 תלמידים (א-ו);
250 תלמידים (א-ח); 120 תלמידים (ז'-ט'); 200 תלמידים (ז-יב); 150 תלמידים (ט-י"ב).
- תינתן עדיפות למוסד שאין לו מבנה זמן רב, ושאין לו גורם מתקצב חיצוני קבוע.
- תינתן עדיפות לקבלת רשות שימוש למוסד:
א. הפועל בהתאם להנחיות הרישום והשיבוץ של משרד החינוך והרשות המקומית.
ב. שיש בו אינטגרציה.
ג. מקבל תלמידים מכל הזרמים והחוגים.
ד. משלב תלמידי חינוך מיוחד.
סדרי עדיפויות להקצאת מקרקעין עירוניים לבתי ספר
הקצאת מקרקעין תתבצע על פי ההיררכיה הבאה:
ככלל עדיפות תינתן למוסד חינוכי שרוב תלמידיו הינם תושבי טבעון ובמידה והרישום ברשות המקומית הינו על פי אזורי רישום אזי רוב תלמידיו הינם מקרב השכונה בה נמצאים המקרקעין המוקצים ולמוסדות חינוך בגילאי חוק חינוך חובה.
- מוסד שחטיבת הביניים שלו הינה "רשמית" והחטיבה העליונה במעמד משפטי "מוכר שאינו רשמי" בבעלות עירונית .
- מוסד שחטיבת הביניים שלו הינה "רשמית" והחטיבה העליונה במעמד משפטי "מוכר שאינו רשמי" בבעלות שאינה עירונית.
- בית ספר לחינוך מיוחד שהבעלות עליו אינה רשמית.
- בית ספר במעמד "מוכר שאינו רשמי" או פטור.
מוסדות תרבות, אמנות ספורט ונוער[6]
- תינתן עדיפות למוסדות תרבות, אמנות, ספורט ונוער התורמים בפעילותם לקהילה בכללותה.
- גופי תרבות, אמנות ספורט ונוער הפועלים בתחומי העיר קריית טבעון.
- תנועות נוער המוכרות על ידי משרד החינוך. רוב של חניכי תנועת הנוער יהיו תושבי העיר קריית טבעון.
נספח ג'
תבחינים להקצאות למוסדות שירותים חברתיים ושירותי קהילה
גופים הנותנים שירותים חברתיים
ככלל, תינתן עדיפות למתן שירותי חברה ורווחה באמצעות המועצה המקומית. תבחינים אלו יחולו על הקצאת מקרקעין לגופים המעניקים שירותים חברתיים חלופיים ו/או כתוספת לשירותי הרווחה במועצה המקומית.
תבחינים כללים
- מטרות וקווי המדיניות של הגוף הפונה תהיינה בהלימה למחלקה לשירותים חברתיים במועצה הן
בתחומי הרווחה והן בתחומי הבריאות .
- תינתן עדיפות לגוף שהוא בבחינת גורם משלים/ משיק/ מחליף/ בעל ערך מוסף למחלקה לשירותים החברתיים.
- תינתן עדיפות לגוף המעניק עדיפות לתושבי קריית טבעון.
- תינתן עדיפות לגוף אשר לו ניסיון מוכח בפעילות המבוקשת על ידו.
מעונות יום (גילאי 0-3)
- כל מעון חייב בסמל מוסד של משרד התמ"ת.
- רישיון להפעלה של מעון מהוועדה העליונה של משרד התמ"ת.
- כל הוראות נוהל זה הן בנוסף לכל נוהל ממשלתי אחר ככל שהוא קיים והנוגע לעניין זה.
גופים בתחום ילד, נוער ומשפחה
- נוער להט"ב - גוף אשר במהלך השנה טיפל ב– 15 מטופלים ובכל זמן נתון 15 מטופלים. עדיפות למטופלים תושבי קריית טבעון.
- מעונות רב תכליתיים - גוף אשר יש בו 15 מטופלים במהלך השנה, מהם 15 מטופלים במכסות רווחה. עדיפות למטופלים תושבי קריית טבעון.
- מועדוניות לילדים בסיכון - גוף אשר שוהים בו 15 מטופלים במהלך של שנה, 90% מהמטופלים תושבי הם קריית טבעון.
- מרכז חירום לילדים בסיכון - מסגרת אשר שוהים בה 15 מטופלים בכל זמן נתון מהם כמחצית
תושבי קריית טבעון (אינטרני), ו- 15 מטופלים בכל זמן נתון (אקסטרני).
- מרכז קשר - מסגרת אשר מטפלת ב- 15 משפחות בשנה בהסדרי ראיה ותחת פיקוח. 60% מהמטופלים הם תושבי טבעון.
- אלימות במשפחה - גוף אשר מטפל בכ- 15 בתי אב במהלך שנה בפעילות קבוצתית ופרטנית במטרה למנוע אלימות במשפחה. 90% מהמטופלים הם תושבי המועצה
גופים הנותנים שירותים בתחום זקנה
- מרכזים רבי שירותים - גוף אשר נותן שירותים תומכים חברתיים, רפואיים, נפשיים, תרבות ופנאי, שירותי עבודה סוציאלית, שירותי חוק סיעוד למועדונים לגיל הזהב, נותן שירות טלפוני / פנים אל פנים לקשישים ובני משחותיהם, לפחות ל- 150 קשישים ומעלה ואשר כ-80% מלקוחותיו הם תושבי קרית טבעון.
- מועדונים לגיל הזהב - גוף אשר נותן שירותי חברה, תרבות ופנאי, שירותי חוק סיעוד למועדונים לגיל הזהב לפחות ל- 150 קשישים ומעלה.
- פינות חמות - מסגרת המאפשרת לפחות ל-30 קשישים להתכנס לצורכי פעילות חברתית בין פעם לשלוש פעמים בשבוע.
- מרכז גריאטרי / טיפול אשפוזי לזקן - גוף אשר משכן ומטפל בקשישים עצמאיים מבחינה תפקודית ועד קשישים סיעודיים, סיעודיים מורכבים ותשושי נפש, מעניק שירותי תמיכה, אשפוז חירום ואשפוז ממושך לאוכלוסיית גיל הזהב ובני משפחותיהם ואשר כ- 80% מדייריו הינם תושבי קריית טבעון.
גופים הנותנים שירות בתחום נכויות
- מרכז חברתי לאנשים עם צרכים מיוחדים - גוף אשר נותן שרות של פעילות חברתית / מועדונים במהלך השנה לפחות ל- 15 איש בכל זמן נתון מתוכם לפחות 90% תושבי קריית טבעון .
- מרכז תעסוקתי לאנשים עם צרכים מיוחדים - גוף אשר יהווה מרכז תעסוקה, שיקום ופנאי לאנשים עם צרכים מיוחדים ואשר ייתן שירות לפחות ל- 10 איש בכל זמן נתון, מתוכם לפחות 90% תושבי קריית טבעון .
- מעון יום שיקומי לפעוטות עם אוטיזם - אשר נותן שירות במהלך כל שנת הלימודים לפחות ל- 20 פעוטות, מתוכם לפחות 90% תושבי קריית טבעון.
- הוסטל לאנשים עם אוטיזם בתפקוד נמוך - ואשר ייתן שירות לפחות ל- 24 איש בכל זמן נתון מתוכם לפחות 50% תושבי קריית טבעון.
- בית קבוצתי מוגן לאנשים עם נכות פיזית קשה ו/או פיגור שכלי - ואשר ייתן שירות לפחות ל- 10 איש בכל זמן נתון מתוכם לפחות 90% תושבי קריית טבעון.
גופים הנותנים שירותים בתחום משאבי הקהילה
- מחסן לחלוקת מזון, ציוד וביגוד - גוף בעל ניסיון מוכח בהפעלת מערכות הזנה יבשה ויכולת להפיצם למשפחות הנמצאות בטיפול המחלקה לשירותים חברתיים בקריית טבעון, הגיוס וההפצה הינם בתאום מלא ובדיווח להנהלת המחלקה לשירותים חברתיים. על הגוף לעמוד בסטנדרטים תברואתיים בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
[1] בכפוף ובהתאם לנוהל משרד הפנים.
[2] יש לצרף את מסמכי היסוד העדכניים של מבקש ההקצאה.
[3] בעמותה שטרם מלאו שנתיים להקמתה ושרק עקב כך לא יכולה לקבל אישור ניהול תקין מרשם העמותות, תנהג המועצה המקומית בהתאם להנחיית משרד הפנים בעניין זה.
[4] לא תידון בקשתו של גוף טרם הסדרת עבירות בנייה הקיימות במקרקעין שבחזקתו של מבקש ההקצאה.
[5] סעיפים קטנים ב' עד ו' רלוונטיים להקצאה המערבת בינוי במקרקעין.
[6] אין מדובר בסעיפים המבטאים סדר עדיפויות.