דלג על בר עליון בראש הדף
בר עליון בראש הדף
רשת המתנ"סים קרית טבעון
  • ביה"ס לקרמיקה
  • מתנדבים
  • עמיתים
  • מרכז ענפים
  • תרבות
  • קהילה וחברה
  • דרמה
  • ביה"ס למחול
  • קונסרבטוריון
  • נוער
  • ספורט
  • גיל הזהב
  • הגיל הרך

"INCLUDE ME OUT" תערוכה של ג'ניפר בר לב בקרית האמנים

הזמנה לתערוכה "INCLUDE ME OUT"

 

 

בסדרת העבודות Include Me Out, מתמקדת ג'ניפר בר לב בדימוי המגן דוד, והוא משמש אותה כבסיס לפתיחת דיון על רעיונות ודילמות, הן מתוך עולמה האישי והן מתוך מקום ציבורי פוליטי. בר לב מציעה זווית ראייה ייחודית. מצד אחד, היא תושבת הארץ המתגוררת בלב תל אביב, חיה את קצב החיים הישראלי על כל עוצמתו. מצד שני, כמי שבאה מתוך מנטליות שונה, היא מסוגלת גם להתבונן על התמונה מבחוץ. את המצב הקיומי הדואלי הזה היא מנצלת לבחינת סוגיות פרטיות וכלליות.

 

המגן דוד, סמל עתיק יומין ורב משמעויות, הוא מבנה גרפי בעל איכות סימטרית עוצמתית, הבנוי משני משולשים המונחים זה על גבי זה במהופך, אחד קדקודו פונה לארץ ואחד לשמים. משמעויותיו נובעות מתפיסות רוחניות ומיוחסים לו כוחות מיסטיים, אך במאות שנים האחרונות הוא מסמל יותר מכל את הזהות היהודית כדת וכלאום.


בתרבויות המזרח, בהן מופיע המגן דוד כבר אלפי שנים, הוא מסמל את החיבור השלם בין שמיים וארץ. מתוך כך, הוא בעל תכונות של הרמוניה ואיזון, והוא מיוחס למקום המרכזי ביותר במפה האנרגטית של האדם, אזור הלב, ממנו נובעות האהבה והנתינה. באסלם, הוא מופיע במסגדים ומיוחסים לו כוחות שמירה והגנה מפני "עין הרע". ביהדות הוא בעל צפונות וסודות רבים. סודו הוא סוד המספר שבע, מספר המייצג את המציאות כולה, רעיון המקביל לחיבור בין שמים וארץ ומבנהו - ששה משולשים המסמלים את עולם החומר (4 רוחות השמים, מעלה ומטה), האחוזים בחלק מרכזי המייצג את הממד השביעי – הרוחני, הקיים בתוכו. כוחו של המספר שבע בא לידי ביטוי גם בשבעת ימי בשבוע (ששה ימי המעשה ושבת) שבע שנות עבודת האדמה (שש שנות עיבוד האדמה ושנת השמיטה) ועוד. למנורת המקדש בעלת שבעת הקנים, משמעות מקבילה, כשששת הלהבות היו פונות לעבר הלהבה המרכזית, להורות שהיא מקור האור והחכמה בעולם. המגן דוד מייצג, אם כן, כוח אחדותי שלם, ומכאן כוחו וסגולותיו הידועות ביותר - שמירה והגנה ואף ניצחון בכל מאבק. שני המשולשים הבונים את הסמל מייצגים את הכוחות ההפכיים , שמים וארץ, זכר ונקבה, משפיע ומקבל. איחוד שניהם מסמל את שלמות המציאות בכלל והאדם בפרט, את הנתינה ההדדית בין העליונים לתחתונים ואת האחדות הפנימית (בדומה לסמל היינג/ינג הסיני).

 


בכל ציורי הסדרה מעמידה ג'ניפר בר לב את סמל המגן דוד במרכז, בלב הציור. הוא ממלא את רוב חלל הציור, ניצב כאלמנט סימטרי, כמציאות קבועה בעלת גבולות ברורים, בתוך עולם רועש, גדוש מבחינה צבעונית ועמוס דגמים החוזרים ונשנים, המזכירים אורנומנטיקות יהודית ומוסלמית ואף דגמיות "מנדלית". במרכז כל אחד מהם היא שותלת גיבור אמיתי או בדוי מן התרבות המודרנית, מעין איקונות חברתיות –תרבותיות. אישי מפתח כזיגמונד פרויד, הדלאי למה ונלסון מנדלה, שוכנים בעבודותיה לצד דמויות סמי בדויות כאלביס פרסלי, הנסיכה דיאנה והשחקנית ההודית אישוואריה ריי, ולצד גיבורי fiction, כבאפי ציידת הערפדים, הית'קליף מאנקת גבהים או דוקטור ג'קל ומיסטר הייד. החיבור התמוה בין הסמל המייצג את הזהות היהודית, ומכיל מעלות רוחניות, טוהר אנרגטי וכוחות מיסטיים לבין הדמויות השתולות בתוכו, סמלי תרבות שיש בה מאפיינים של בדיה, דמיון וארעיות יוצר דיאלוג המאפשר לקשת רחבה של משמעויות ושאלות לעלות מתוכו. דיאלוג זה משמש את בר לב בכדי לבחון שאלות תרבותיות אוניברסליות, שאלות קולקטיביות מקומיות, משמעויות הנוגעות לזהותה ולקשר שלה לנרטיב היהודי ישראלי, במקביל לשאלות זהות בתוך החברה הישראלית.


עבודותיה טעונות במשמעויות סותרות ובניגודים פנימיים, והיא שואפת להקצין בכך את השאלות העולות ולגרום לצופה לצאת מאדישותו. המגן דוד עצמו הבנוי משני קטבים הפכיים, יוצר בחיבורם את האחדות האולטימטיבית, אך בר לב מאתגרת את רעיון האחדות. כשהיא שותלת בתוך האיזור הפנימי של הסמל את הדמויות השונות, היא חודרת לתוך המימד הרוחני של המציאות, מטעינה אותו ברעיון ארעי, חיצוני ולא שייך, ובכך למעשה מהפכת את המשמעות ומעלה תחושה של זרות ופרוד. מאידך גיסא, נראה שהסמל, על עצמתו ואכויותיו הנצחיות מסוגל לקבל לתוכו גם את הזר והשונה, לקרב, להכיל ולהטמיע אותו בתוכו, בלא שיאלץ לשנות ממהותו.


הסדרתיות מעצימה את כוחו של המגן דוד, והוא מופיע שוב ושוב, ניצב בלתי משתנה בתוך מציאות רווית שינויים, תזוזות ואלמנטים באים והולכים, הזורמים פנימה והחוצה אל ומתוך הציור. בנוסף לניגוד שנוצר מתוך הצבת המגן דוד, הניכר ביותר בפשטותו, בתוך ים אינסופי וצבעוני של דגמיות אורנומנטלית, מעצימה בר לב את הקונפליקט ע"י שימוש באלמנטים מתוך התרבות האמריקאית ואמנות הפופ, המתאפיינת בהשטחה ובתחושה של מיידיות. הרקע הצבעוני והטכסטילי, העומד בניגוד לצורתו הפשוטה של המגן דוד, מדגיש את הסתירה בין האשלייתי לקונקרטי, בין החומרי לרוחני, והניגודיות הצורנית מצטרפת לנושא הרעיוני. המגן דוד ה"שתול" בתוך רקע השואב את כוחו מתרבות של צריכה ושיווק, של חושניות צבעונית, פיתוי ועיסוק בנושאים וולגריים ובנליים, יוצר חיבור בלתי אפשרי של עולמות מנוגדים. ההתנגשות התרבותית מעלה שאלות בדבר זהותה האישית של בר לב, כמהגרת שעלתה לארץ כאדם בוגר, ומתוך כך גם שאלות על הזהות הלאומית הכללית, המתאפיינת בחוסר בהירות ובשאלה של גבולות. המגן דוד משמש אותה כאן בהקשר של בית לאומי, שגבולותיו הברורים מציינים זהות ברורה. אך הגורמים שונים המעורבים בו מבפנים ומבחוץ (הרקע והדמויות) יוצרים שיח בלתי פתור ביניהם. את תחושותיה הנעות בין שייכות לזרות היא מרחיבה אל הכלל, ובכך פונה לבטא את הקונפליקט הקולקטיבי של החברה הישראלית בין נושא הבית הלאומי והזהות היהודית, לבין דחיית רעיון ההיבדלות והצורך במעורבות פעילה בתרבות האוניברסלית. שאלות אלה מובילות לבחינת היחס למגן דוד כסממן של קדושה. אלמנטים מתוך התרבות הרוחנית היהודית מופיעים באמנות הישראלית בעשורים האחרונים, גם ללא חיבור מובהק למסורת ולשורשים, ועל אף היותם מופקעים מהקשרים מסורתיים של קדושה, הם נובעים מתת מודע קולקטיבי ומסמנים אולי חיפוש אחר חיבור מחודש לשורש אחדותי. אך השימוש באלמנטים אלה אינו ישיר, אלא מלווה בתהליכים של פירוק והרכבה, היוצרים הכלאות שיבטאו את האמביוולנטיות הקיימת בקשר לשורשים היהודים ואת התנועה בין התרבויות השונות.

 

ג'ניפר בר לב מציגה עולם שנוי ושרוי במחלוקת, בו מעורבות יחד תחושות קיומיות של in ו-out, שייכות וזרות. בעבודותיה מתקיימים זה בתוך זה הממשי והאשלייתי, הנצחי ובר החלוף, ללא פיתרון ממשי. מאידך, ניתן לראות את הצגת הניגודים כשיקוף המציאות על כל צדדיה, בה ההשפעה ההדדית של גורמים מנוגדים עשויה ליצור סינטזה של שלמות.

 

 

 

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

כתבות נוספות על תערוכות ואירועים בגלריית האמנים

לוגו אתר נגיש החברה למתנ"סים המועצה המקומית קרית טבעון דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד