דלג על בר עליון בראש הדף
בר עליון בראש הדף
רשת המתנ"סים קרית טבעון
  • ביה"ס לקרמיקה
  • מתנדבים
  • עמיתים
  • מרכז ענפים
  • תרבות
  • קהילה וחברה
  • דרמה
  • ביה"ס למחול
  • קונסרבטוריון
  • נוער
  • ספורט
  • גיל הזהב
  • הגיל הרך

בעיית קשב וריכוז אצל ילדים והאתגר ההורי

בעיית קשב וריכוז אצל ילדים והאתגר ההורי   (הגדל)

הורות משפיעה: על בעיית קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים והאתגר ההורי  

 

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה אורגנית, נוירו-ביולוגית הנובעת מבעיית ויסות של רמות הדופמין במח הקדמי ימני . באזור זה נמצאים מרכז הקשב, התפקודים הניהוליים (יכולת תכנון התארגנות ובקרה) ומערכת שליטה על דחפים. הדופמין הוא השליח העצבי המווסת את קליטת הגירויים , יכולת ההתמקדות, למידה ומאוחר יותר שליפה מתואמת של המידע.  

היכולת לבחור למה להקשיב וממה להתעלם, למקד את הקשב בגירוי אחד למרות גירויים מסיחים מסביב, תלויה בקיום כמות נדרשת של דופמין למשך זמן מוגדר בן תאי העצב. בהעדרו, מתגלת הפרעה בקשב וביכולת הריכוז. השונות בין בעיות הקשב רבה. אצל כל ילד היא מתבטאת בדרך אחרת, בעוצמה שונה ובהפרעה שונה לתפקוד היומיומי. חלקם הגדול חי בתחושה של רעש קבוע בראש לאורך כל היום. לעיתים הרעש מתבטא גם ברגישות לריחות ומגע. כשבעיית הקשב משפיעה על מרכז הערנות במוח נמצא ילדים "מרחפים", איטיים, מנומנמים. 

רוב הילדים עם ליקויי קשב סובלים גם בהיפראקטיביות ואימפולסיביות, שבאה לביטוי בתנועתיות יתר, חלקם פטפטנים כרונים, רובם מתקשים לדחות סיפוקים, אחרים יואשמו בתוקפנות כלפי אחרים כתוצאה מחוסר וויסות "הבלמים" הנמצאים באונה הפרונטלית במוח. לא פעם נלוות לבעיית הקשב גם לקויות נוספות כמו: הפרעות תחושתיות, לקויות למידה שונות.   

חייו של ילד עם בעיית קשב וריכוז אינם קלים. התנהגותו מפריעה לסובבים אותו וגוררת הערות רבות, כעסים, עונשים ולא פעם בידוד חברתי. הוא רוצה להיות כמו כולם: לזכות להערכה, לשמוע מילה טובה, להצליח בלימודים. חווית חוסר ההצלחה והכעס המתמיד פוגעת בדימוי ובבטחון העצמי, מעצימה את התסכול היומיומי ומקשה להתפנות ולהתמודד. 

גם חייו של ההורה לילד עם בעיית קשב וריכוז מאתגרים יותר. מעבר להתמודדות המורכבת בבית הוא סופג הערות גם מהסביבה: מהגננת שמתקשרת להודיע שהילד לא רגוע ומציק לחברים בגן, מהמורה שמתלוננת שהילד לא מרוכז, מרעיש, שותף פעיל אחרי כל הסחת דעת בכיתה. "הוא ילד נבון" הן אומרות, "אם רק היה משתדל יותר ומתרכז.. " 

גם המשפחה המורחבת מסתכלת לא פעם בעין ביקורתית וטוענת ש"אם רק הייתם מחנכים ומציבים גבולות הדברים היו נפתרים.. " 


הפרעת קשב וריכוז אינה חדשה. היא מוכרת החל מראשית המאה ה- 20 ומאז נחקרה רבות. היא איננה תוצאה של הורות גרועה, עצלנות או העדר משמעת. אי אפשר לרפא אותה אך אפשר לטפל בה, להקל את תסמיניה והפרעותיה לתפקוד ולהקנות כלים להתמודדות מועילה לילד.  

מחקר ארוך ויסודי על שיטות טיפול בילדים עם ADHD נערך ע"י המכון הארצי לבריאות הנפש בארה"ב. החוקרים מצאו כי הטיפול היעיל ביותר הוא טיפול מערכתי המשלב בן טיפול תרופתי מבוקר ומותאם באופן אישי לילד, להדרכות הורים וצוותים חינוכיים דרך מתן כלים מעשיים לסייע לילד. הטיפול המשולב סייע לשיפור היחסים עם בני גילו, עם ההורים והמשפחה ולשיפור בתוצאות הלימודיות לאורך זמן.
ילד עם תחושת ערך טובה יוכל להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים המורכבים. 

 

מזמינה אתכם להצטרף לסדנה להורות משפיעה
סדנה חדשה, מציעה להורים לילדים עם
ADHD ידע על מהות הבעיה, על ההשפעות השונות שלה לתפקוד היומיומי וכלים מעשיים להתמודדות עם הקשיים השונים תוך חיזוק תחושת הערך של הילד.

סדנאות נוספות להורים לילדים צעירים (2-10) ולהורים למתבגרים וכן, סדנה לאמהות בחופשת לידה מהילד השני (בבוקר עם התינוקות)
מתקיימות כל העת, במרכזים הקהילתיים בטבעון. 

 

מוזמנים ליצור קשר עם הילה ולהרשם: 052-2615805 

 

גם הורות אפשר ללמוד ולשדרג...

הדפסשלח לחבר
לוגו אתר נגיש החברה למתנ"סים המועצה המקומית קרית טבעון דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד